Promyk Słońca
Promyk Słońca
Projekt "Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej na obszarze Dolnego Śląska”
Wstęp
Projekt realizowany jest w ramach resortowego Programu Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Organizacji Pozarządowych – edycja 2024., finansowany ze środków Funduszu Solidarnościowego.
Realizatorem projektu jest Fundacja Promyk Słońca.
Okres świadczenia usług
luty – grudzień 2024 rok
Kto może być uczestnikiem projektu - beneficjentem usług asystenckich?
Z usług mogą skorzystać osoby posiadające:
- orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności (zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 573) albo
- orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności (zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 573) albo
- orzeczenie traktowane na równi z orzeczeniem o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności (zgodnie z art. 5 i art. 62 ww. ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych) albo
- dzieci niepełnosprawne z orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami w pkt 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji), w tym osoby z niepełnosprawnościami sprzężonymi (przez niepełnosprawność sprzężoną rozumie się posiadanie orzeczenia ze wskazaniem co najmniej dwóch przyczyn niepełnosprawności) i trudnościami związanymi z mobilnością i komunikacją;
- mieszkańcy powiatów: wrocławskiego, M. Wrocław, wołowskiego, wałbrzyskiego, M. Wałbrzych, M. Legnica.
Muszą to być osoby wymagające usługi asystenta w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym.
Preferowane będą osoby wymagające wysokiego poziomu wsparcia, w tym osoby z niepełnosprawnościami sprzężonymi i trudnościami związanymi z mobilnością i komunikacją (tj. osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności, oraz dzieci niepełnosprawne z orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami pkt 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności).
Spełnienie kryteriów grupy docelowej będzie weryfikowane w procesie rekrutacji.
Co trzeba zrobić, żeby otrzymać wsparcie?
Jeżeli spełnione są kryteria, opisane wyżej, poniższe dokumenty:
- Kartę zgłoszenia do Programu,
- Kopię orzeczenia o niepełnosprawności / stopniu niepełnosprawności / orzeczenia równoważnego,
- Klauzule informacyjne RODO,
- Regulamin projektu,
- W przypadku osób ubezwłasnowolnionych: dokument potwierdzający sprawowanie opieki nad osobą ubezwłasnowolnioną, ewentualnie wyrok sądu o ubezwłasnowolnieniu,
- W przypadku osób upoważnionych do reprezentacji pełnoletniego: pełnomocnictwo.
Przesłanie Karty zgłoszeniowej nie jest jednoznaczne z przyjęciem do zadania.
Wzory dokumentów oraz informacja o sposobie ich składania znajdują się poniżej.
Rekrutacja jest prowadzona w terminie od 09 lutego 2024. Usługi asystencji będą przyznawane w zależności od spełnienia kryteriów preferencyjnych, do momentu wyczerpania się miejsc / braku możliwości objęcia wsparciem kolejnych Uczestniczek / Uczestników.
Co oferujemy?
Projekt ma na celu wprowadzenie usług asystencji osobistej jako formy ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym. Szczegółowy zakres usług jakie mogą być realizowane w ramach działań asystenta określone zostały w Karcie zakresu usług (zał. nr 4 do Programu Ministerstwa).
Tego rodzaju wsparcie wpłynie na poprawę jakości życia osób niepełnosprawnych, umożliwi zaangażowanie ich w wydarzenia społeczne/kulturalne/rozrywkowe/sportowe itp., będzie wsparciem możliwie jak najbardziej niezależnego życia osób z niepełnosprawnościami.
Usługi asystenta będą dostępne przez 7 dni w tygodniu, przez 24 godziny na dobę, przy czym przez tę samą osobę maksymalnie do 12 godzin na dobę. Limit godzin usług asystenta przypadających na 1 uczestnika określony jest w Regulaminie projektu, przy czym o ostatecznie przyznanej liczbie godzin zdecyduje komisja rekrutacyjna.
Dokumenty do pobrania dla Beneficjenta:
3. RODO
4. karta zakresu czynnosci-zał nr 4
W przypadku, gdy usługi asystenta mają realizować osoby wskazane przez Uczestnika Zadania lub jego opiekuna prawnego, do dokumentów należy dołączyć następujące oświadczenie: Wskazanie asystenta
Asystent Osoby Niepełnosprawnej - wymagania i dokumenty:
Usługi asystencji mogą świadczyć:
- osoby posiadające dokument potwierdzający kwalifikacje w następujących zawodach i specjalnościach: asystent osoby niepełnosprawnej, opiekun osoby starszej, opiekun medyczny, pedagog, psycholog, terapeuta zajęciowy, pielęgniarka, siostra PCK, fizjoterapeuta lub
- osoby posiadające co najmniej 6-miesięczne, udokumentowane doświadczenie w udzielaniu bezpośredniej pomocy osobom z niepełnosprawnościami, np. doświadczenie zawodowe, udzielanie wsparcia osobom z niepełnosprawnościami w formie wolontariatu lub
- osoby wskazane przez uczestnika lub jego opiekuna prawnego (w przypadku osoby małoletniej albo ubezwłasnowolnionej całkowicie) w karcie zgłoszenia do Programu.
Wykluczona jest opieka świadczona przez członków rodziny, opiekunów prawnych lub osoby faktycznie zamieszkujące razem z uczestnikiem / uczestniczką Zadania
Posiadane doświadczenie, o którym mowa w pkt 2. może zostać udokumentowane pisemnym oświadczeniem podmiotu (lub osoby fizycznej), który zlecał udzielenie bezpośredniej pomocy osobom niepełnosprawnym.
W przypadku, gdy usługi asystencji osobistej będą świadczone na rzecz dzieci niepełnosprawnych do 16. roku życia z orzeczeniem o niepełnosprawności, asystent musi posiadać:
- zaświadczenie o niekaralności
- pisemną akceptację ze strony rodzica lub opiekuna prawnego dziecka z niepełnosprawnością.
Dokumenty do pobrania dla Asystenta:
Sposób i miejsce składania dokumentów:
Wypełnione i podpisane dokumenty należy złożyć w Biurze projektu:
Fundacja „Promyk Słońca”, wejście B, 5 piętro, pokój 504
ul. Swobodna 8a
50-088 Wrocław
Dopuszcza się możliwość ich przesłania (czytelny skan dokumentów) na adres: bank.asystentow@promykslonca.pl z zastrzeżeniem, że oryginały dokumentów rekrutacyjnych muszą być dostarczone w wersji papierowej do Biura Projektu najpóźniej do dnia zawarcia kontraktu pod rygorem skreślenia kandydatki / kandydata z listy rekrutacyjnej.
Osobą do kontaktu jest Aleksandra Bojo-Wyzujak
tel. 71 7950 951, 603 503 396
e-mail: bank.asystentow@promykslonca.pl